ensam och utelåst.

jag har nu gått och väntat så länge på våren att det tog mig ett tag att förstå att våren väntade på mig.
rundor i stadsparken och långa samtal med gulliga tanter slår det mesta.
jag ler i takt med solen och njuter till fullo.

just nu däremot, klockan 19.42 på stadsbiblioteket i Lund, så fryser jag och fasar inför klockslaget 20.00. för då stänger biblioteket och jag bli plötsligt ensam, kall och förvirrad igen.
ja. jag har glömt nyckeln och kan nu inget annat än att vänta på att Malin ska avsluta sin första kör träning.
skulle kunna gå hem till min moster, men jag vet inte om jag orkar.
skulle kunna gå heeeela vägen tillbaka till st. laurentii kyrkan, men orkar jag det? nje..
vad ska jag nu göra i en obestämd tid framåt? jag har ingen aning hur länge Malin ska tralla på toner. en timma? en och en halv? TVÅ?
jisses.
och jag som bara ville komma hem och äta gamal kebab-pizza..
jag kanske kan gömma mig bakom en bokhylla i biblioteket? så jag blir kvar, dansandes bland böckerna! jag skulle kunna bo här. lätt. gå till biblioteks-caféet och äta, toa finns ju, musik, böcker i hundratals och ja, folk kommer ju också.
en biblioteks tomte! det skulle va nått!
ska fråga kulturchefen om det går bra, det blir ju liksom supernära till skolan och allt!

några få minuter kvar av värme nu.
folk börjar låna sina böcker, logga ut ur datorerna och vandra mot utgången.
men det är inget för mig.
jag tänker klamra mig fast vid datorn och vägra släppa! så då kan polis komma och sätta mig i fängelse för där finns mat och värme! Vilken plan!!!!
fast nej, det tänker jag ju faktiskt inte göra.
jag går nu också. kanske till och med hem till moster.

-sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0